English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
I gamle dager
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 41, 42, 43  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.09.2006 13:55    Post subject: Reply with quote

Hadde nesten glemt Alsaker inntil Brady dro fram opplegget med Hellas:

Bergens Tidende, 23.03.1999

Alsaker til RBK

Rosenborg har leid Paal Christan Alsaker (25) fra Flora Tallinn i Estland ut året. Stordabuen debuterer for RBK mot Stabæk i kveld. - Vi har for tynn spillerstall, erkjenner RBK-trener Nils Arne Eggen.


- Ingenting kan være bedre enn å komme til Rosenborg, sier Alsaker.

1. divisjon med Vard-Haugesund er høyeste nivå han har spilt på her hjemme. Til estiske Flora havnet han via en agent.

Tallinn-laget er identisk med Estlands landslag, og trenes av tidligere Brann-trener Teitur Thordarson. I høst var Alsaker på et heller mislykket opphold i den engelske 1. divisjonsklubben Stockport.

Vil kjøpe mer
Alsaker har europacuperfaring fra både UEFA-cup og kvalifisering til Mesterligaen med Flora Tallinn. Utslått av Steaua Bucuresti i sistnevnte; vant hjemme, men tapte borte.

Sunnhordlendingen Alsaker trenger slett ikke bli den siste nyervervelsen i Rosenborg i år.

- Vi har en rimelig bra stall når alle er friske, men det er en lang og tøff sesong vi står foran. Vi får det tøffere og hardere enn de vi konkurrerer med ute i Europa, sier Eggen.

- De spiller høst-vår, med lang sommerpause. Rosenborg spiller hele året. Det blir en mental og fysisk slitasje som RBK må kompensere etter beste evne.

- De vi konkurrerer med i Europa kan jo ha et halvt landslag på benken. Derfor er vi fortsatt på leting etter forsterkninger, primært midtbane/angrep i tilfelle det skjer noe. Nå er for eksempel Mini langtidsskadet, og det merkes. Vi må ikke bli sårbare for skader, sier Eggen.

Anbefalt av Sollied
- Legges lista på mesterliganivå, må vi ha en sterkere og større spillerstall, supplerer Ola By Rise.

Paal Chr. Alsaker var på vei til Trond Sollieds Gent i Belgia, var der i ti dager og overbeviste Sollied. Men Gent har ikke penger til nye spillere. Dermed havnet han i RBK, med anbefaling fra Sollied.

Rosenborg tapte 3-0 i en treningskamp mot nettopp Gent sist uke. Nå har Eggen bestemt seg for å bruke av Rosenborgs overfylte pengebinge.

_________________________

Bergens Tidende, 27.04.1999

Fra Stord til Lerkendal

Han har vært Rosenborg- spiller i drøyt en måned. Og hadde det vært opp til ham selv, kunne Trondheim gjerne vært endestoppet. - I Rosenborg kunne jeg blitt for resten av livet, sier Stord-gutten Paal Christian Alsaker (25).


Mettet av proff tilværelsen i estlandske Flora Tallin, kontaktet han agent Terje Simonsen fra Moster i fjor høst.

- Jeg begynte å bli lei av Flora Tallin. Klubben var profesjonell på alle måter. Jeg tjente godt og hadde det bra. en det ble vel mye bakgård etterhvert. Interessen for fotball var omtrent like stor som hjemme i Sagvåg, ler Alsaker.

Utviklet seg videre
Han betegner likevel sine to år i Flora Tallin som suksessfylte.

- Jeg fikk med meg to seriemesterskap og en cupseier. tillegg var vi med i kvalifiseringen til Mesterligaen. Men det viktigste med oppholdet, var at jeg utviklet meg som fotballspiller, sier han.

- Her var Flora-trener Teitur Thordarsson helt suveren. eg har aldri vært så godt trent før som jeg ble under ham, legger han til.

Prøvespilte flere steder
To økter hver dag bidro til at Alsaker var gjennomtrent fra halsen og ned, da agent Simonsen fikset et 10 dagers prøvespill hos Trond Sollied i belgiske Gent tidlig i februar.

- De var interessert i å leie meg ut denne sesongen. en det takket jeg nei til.

Før den tid hadde han og Gunnar Norebø takket nei til en gresk klubb.
Men i mars fikset Simonsen fram en ny mulighet for den bortkomne sønn: Et tre dagers prøvespill i Rosenborg med Nils Arne Eggen som sensor.

- Jeg må ha gjort sakene mine bra, ettersom jeg fikk et tilbud fra dem så fort, sier Alsaker som rent formelt er på utlån fra Flora Tallin. Akkurat det bekymrer ikke så mye.

- Klarer jeg å holde koken vil oppholdet her i Trondheim bli lengre. For jeg tror ikke at Rosenborg sa ja til en utlånsavtale av ren veldedighet, ler han.

Innstilt på å krige
I sin første kamp mot svenske Sundsvall ble han matchvinner. g i generalprøven mot Viking på Stavanger Stadion uken før seriestart, fikk han spille fra start.

- Det har gått veldig bra. Men det er klart at det blir tøft å krige seg til en plass på laget. Vi snakker tross alt om et av Europas beste lag, sier stordingen som debuterte for alvor i seriepremieren hjemme mot Moss.

- Det var herlig, selv om det bare ble noen minutter helt på tampen.
I de siste to kampene har det ikke blitt spill. Men kanskje det er en stording som skal til for å snu RBKs dårlige sesongstart?

_________________________

Bergens Tidende papirutgave, 16.07.1999

Alsaker fra RBK til Hellas

Stord-gutten Paal Christian Alsaker forlater Rosenborg. 25-åringen har signert en treårskontrakt med det greske topplaget Ionikos.


- Det økonomiske har selvfølgelig mye å si, men han mistrivdes som indreløper i Rosenborg, sier Alsakers agent Terje Simonsen.

Stordabuen var utlånt til RBK fra estiske Flora Tallinn. Han var opprinnelig tiltenkt en spissrolle, men etter at en test viste at han hadde bedre oksygenopptak en Roar Strand, ble han forsøkt omskolert til indreløper av Nils Arne Eggen.

- Det tar tid å omskolere spillere i Rosenborg, konstaterer Simonsen.

Han tror Alsaker kommer til å trives i den Uefa-cup-klare Aten-klubben.

- De ble nummer fem i serien i fjor, og spiller en type fotball Paal Christian vil like. Organisasjonen drives på en veldig europeisk måte og virker betryggende.

_________________________

Han fikk fire korte innhopp i serien før han forsvant.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.09.2006 23:53    Post subject: Reply with quote

Litt passende mimring: Norgesmesterskapet menn 2003
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.09.2006 12:10    Post subject: Reply with quote

Noen gamle, kloke hoder som kan navngi spillerne på dette lagbildet fra 79? Jeg har ikke så mye mer enn Ola By og Eggen jr. å bidra med:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 21.09.2006 12:26    Post subject: Reply with quote

Du har vel Øyvind Husby nederst til venstre. Og jeg lurer på om det kan være Øystein Wormdahl nederst til høyre.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 21.09.2006 12:45    Post subject: Reply with quote

Vet ikke 100%, men er et forsøk iallfall (tviler på om alle jeg never riktig, men de ligner):

Nederst fra venstre:
Øivind Husby
Magnar Florholmen (usikker)
Svein Grøndalen (usikker)
Ola By Rise
Viggo Sundmoen
?
Knut Torbjørn Eggen
Øystein Wormdal


Miderste rekke fra venstre:
Thor Robert Johansen (usikker)
?
?
Steinar Nilssen (usikker)
Jørn Ødegård
?
?
?


Øverste rekke:
Ukjent med unntak av de tre lengst til høyre.
Han med kepperdrakta tror jeg er Frode Kvam (usikker) og til høyre for ham mener jeg Svend Didrichsen og Gert Øien står.

Jørgen Sørlie og Jan Hansen er vel de mest kjente fra den tiden jeg ikke greier å finne.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.09.2006 13:14    Post subject: Reply with quote

Også Håkon Jørgensen, Harald Sunde, Jan Atle Kofoed, Knut Børseth og Inge Berg spilte seriekamper den sesongen. Er de med på bildet, i så fall hvor?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 21.09.2006 13:30    Post subject: Reply with quote

Greier ikke å kjenne igjen verken Sunde eller Jørgensen. Det er vel sannsynlig at alle i A-stallen ikke var med på bildet. Jan Hansen er jo heller ikke med. De andre tre vet jeg ikke hvordan ser ut.

De helt øverst ser forresten mistenkelig ut som supportere og ikke spillere, og kan det være en yngre utgave av Eldar Hansen som står og vifter med pokalen i midten bakerst?
Back to top
View user's profile Send private message
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3120
Location: Brønnøysund

PostPosted: 21.09.2006 13:54    Post subject: Reply with quote

Dette gjelder ikke bildet, men jobber sammen med en hvis Geir Harald Sunde, hørt div rykter om at han var innom RBK en gang. men har ikke spurt han direkte, noen her med lengre fartstid enn meg her som kanskje vet noe om det, tenkte på det med en gang jeg så navnet harald sunde.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 21.09.2006 14:00    Post subject: Reply with quote

Mener at Geir Harald var nevø eller sønn av Harald Sunde, og han fikk vel noen minutter i 85-sesongen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.09.2006 14:01    Post subject: Reply with quote

Geir Harald Sunde spilte 14 minutter i 4-0-seieren hjemme over Brann i 1985.

Les mer: Korteste RBK-karriere
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3120
Location: Brønnøysund

PostPosted: 21.09.2006 14:02    Post subject: Reply with quote

Takker, da har jeg noe å psyke han ut med over Fussballbordet på jobb da Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.09.2006 14:16    Post subject: Reply with quote

Må innrømme at jeg i gjennomgangen av historien beklageligvis har oversett det første, store høydepunktet:

Høsten 1937 kom den nye norgesserien i gang. Den besto av åtte avdelinger der de beste gikk videre til et nasjonalt sluttspill. RBK hadde kvalifisert seg gjennom innsatsen i kretsserien, og spesielt sesongen 1938/39 var vellykket: Rosenborg vant distrikt 8, og spilte seg fram til semifinalen, hvor det ble 0-1-tap for Skeid etter et mål i det 89. minutt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.09.2006 15:11    Post subject: Reply with quote

Bladet Fotball 4/88:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.09.2006 17:59    Post subject: Reply with quote

2-5-tapet for Sandefjord var ikke første gang en semifinale på Lerkendal endte i et forsmedelig nederlag. Den første, store smellen kom allerede i 1962.

Les mer: For slitne for cupfinale
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Svendsea
Senior


Joined: 19 Aug 2006
Posts: 165

PostPosted: 07.10.2006 01:34    Post subject: Reply with quote

Fant et gammelt vg-intervju ifra 97 med Mini og Runar Berg som jeg ikke hadde lest før.
Mye tullete svar hovedsaklig ifra Mini, men synes det var endel artige facts der som jeg hadde glemt.
Bla. at Brann kom til kvartfinalen i e-cupen og slo ut Psv, et Brann-lag Rosenborg hadde slått 10-0 samme året.
Ellers står det om første saltoen til Mini osv.

Linken er: http://www.vg.no/vg/pssss...iberg.html
Back to top
View user's profile Send private message
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 10.10.2006 11:44    Post subject: Reply with quote

Fant et netmøte med gode gamle eggen fra langt tilbake.
http://www.vg.no/vg/pssss...eggen.html

Vet da faen når det er tatt, men han snakker i allefall om at han skal være trener ut '97 sesongen,, så gammelt er det.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Svendsea
Senior


Joined: 19 Aug 2006
Posts: 165

PostPosted: 10.10.2006 15:28    Post subject: Reply with quote

Idea

Jeg tror det kan være ifra 1996. Han nevner at 97 er litt langt fram i tid. og i tillegg dette:
"Vi er vel garantert kvalifisering, men det blir enda tøffere i år enn i fhjor.
Hvis vi først kommer til Champions Leage, så viste kampene i fjor at mulighetene er store."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.10.2006 10:57    Post subject: Reply with quote

Bilder fra Brann-kamper gjennom historien
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 18.10.2006 12:36    Post subject: Reply with quote

RBK sikret ikke gullet med 6-1 i Bergen i 2003. De møttes i andre runde...

I 2001 derimot...
Dumme Nettavisen Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7419
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 18.10.2006 16:20    Post subject: Reply with quote

Ikke ble det 6-1 heller, men 6-2
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.10.2006 17:22    Post subject: Reply with quote

Alle husker 0-9 og 0-10. Men selv ikke Rosenborg-spillerne husker sitt aller grusomste tokt mot Brann.

Datoen var 25. januar 1992. Stedet var Nidarøhallen i Trondheim. Anledningen var det uoffisielle norgesmesterskapet i five-a-side, og nok en gang møttes erkefiendene Brann og Rosenborg. (...) Trønderne ga seg ikke før det stod utrolige 22-5 på resultattavlen!

- Vi var steikendes bra på five-a-side, fordi vi trente mye inne i Nidarøhallen og hadde vintertrening på oppvarmet grusbane. Spesielt Sørloth, Mini og Sverre Brandhaug var konger på det, forteller Ivar Selnæs.

Les mer: Branns glemte RBK-smell
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.10.2006 14:14    Post subject: Reply with quote

Har fått hjelp fra Thor Robert Johanssen, som sjøl faktisk ikke er med på bildet:



Bak fra venstre: NN, NN, NN, NN, Rolf Charles Berg (supporter), Frode Kvam, NN, Svend Didrichsen og Gert Øien.

I midten: NN, NN, Håkon Jørgensen, Dan Evert Brekke, Jørn Ødegård, Lars Lilleberg, Jan Kofoed og Åsmund Svinland.

Foran: Øyvind Husby, Geir Harald Sunde, Inge Berg, Ola By Rise, Viggo Sundmoen, Knut Børseth, Knut Thorbjørn Eggen Og Øystein Wormdal.

NN-ene er supportere/medlemmer i Bugges Firo.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3120
Location: Brønnøysund

PostPosted: 26.10.2006 14:46    Post subject: Reply with quote

Hm, er ikke så sikker på at han frem nr 2 fra høyre er Geir harald sunde, jobber jo med han og kan ikke si d ligner, men kan jo hende han har forandret seg såpass mye også da.
Back to top
View user's profile Send private message
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 26.10.2006 14:53    Post subject: Reply with quote

En han nummer 2 fra venstre? altså, han 2mas mener er mr. sunde
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3120
Location: Brønnøysund

PostPosted: 26.10.2006 15:14    Post subject: Reply with quote

ja for ola by er jo 4 fra venstre så regner med d
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 41, 42, 43  Next
Page 4 of 43

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb