English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nils Arne Eggen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 248, 249, 250 ... 258, 259, 260  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3761
Location: Bergen

PostPosted: 06.11.2021 10:19    Post subject: Reply with quote

Uttrykket er å «skyte seg selv i foten». Slik sett passer det jo fint.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 06.11.2021 10:57    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Skyter sikkert mange i foten her, men hovedårsaken til at hvorfor Rosenborg ikke har utviklet seg som klubb i løpet av de siste 15-20 åra er pga: Nils Arne Eggen.

Styret består hovedsakelig av eks RBK-spillere som har fullført Eggen skolen, den generelle kompetansen er det ikke så nøye med - så lenge styremedlemmene er en ækte trønder som har gjennomført Eggen skolen. Også gis NAE alt for mye makt, og har alt for stor påvirkning i alt som har med Rosenborg å gjøre. I en velfungerende klubb, så hadde en tidligere trener (uavhengig av hvor suksessrik treneren var) hatt null påvirkning i saker som valg av ny trener, spillerkjøp osv.

RBKs tankegang og filosofi er veldig utdatert og gammeldags, selv utifra norsk målestokk. Sammenlignet med f.eks FCK og/eller MFF, så drives RBK som en ren amatørklubb i 4. Divisjon.

Jeg bodde en periode i London på 90 og i starten av 00-tallet. Og under denne tiden så jobbet jeg tidvis med markedsføring av div engelske klubber (Nottingham Forest, West Ham og Arsenal). Og jeg kan si, selv fra utsiden, at Rosenborg er en klubb som hovedsakelig drives av en gjeng med klovner, som er alt annet enn nytenkende og som lever i en verden av «delusions».
Og hva mener du med eggen-skolen?
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2021 10:59    Post subject: Reply with quote

Jeg er rimelig sikker på at Ferguson hadde mye å si når solkongen ble ansatt..Det sitter jo ex spillere i alle sport avdelingene til topp klubbene i verden også. Rummenige i Bayern osv osv.
Så det så
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6722
Location: South-west coast exile

PostPosted: 06.11.2021 11:16    Post subject: Reply with quote

Problemet er at «Eggen-skolen» ikke følges.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 06.11.2021 11:28    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg er rimelig sikker på at Ferguson hadde mye å si når solkongen ble ansatt..Det sitter jo ex spillere i alle sport avdelingene til topp klubbene i verden også. Rummenige i Bayern osv osv.
Så det så


Problemene til ManU kan jo også sammenlignes. Manglende spillestil, romantisk forhold til spillestil etc.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 06.11.2021 11:32    Post subject: Reply with quote

RBK sin sportselige nedtur de siste årene handler om to ting.

1. Sparkingen av Kåre og Erik, med påfølgende rettsak og ansettelse av en lite kompetent trener som heller ikke ville ha jobben.

2. Bjørnebye sitt venstrehÃ¥ndsarbeid pÃ¥ spillerlogistikken, som han visstnok skulle revolusjonere med Ã¥ begynne Ã¥ hente unge talentfulle utlendinger. Resultatet var Serbesic, Ogbu, Levi, Amundsen og Denić.
Man kan også føye til mer etablerte spillere som Malic, Valsvik, Jebali, Maars Johnsen, Akintola. Dino var også et prospekt fra denne perioden

Dette har igjen gått på bekostning av unge trønderske talenter som Sørloth, Solbakken, Thiago Holm, Hjelde og brødrene Johnsen.


Last edited by 27Sapara on 06.11.2021 11:34; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 06.11.2021 11:33    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Jeg er rimelig sikker på at Ferguson hadde mye å si når solkongen ble ansatt..Det sitter jo ex spillere i alle sport avdelingene til topp klubbene i verden også. Rummenige i Bayern osv osv.
Så det så

Og hvordan går det for Man United? Synes du at de har gått fremover eller bakover i utviklingen under de siste 7-8 årene?

Tror du at klubber som f.eks Man City, Chelsea, Liverpool eller Arsenal rådgiver seg med deres tidligere trenere når det kommer til treneransettelser, spillerkjøp også videre? er Wenger uoffisiell sportsdirektør i Arsenal anno 2021?

En fotballlklubb, som har ambisjoner om å være med i toppen, må også ligge i front når det gjelder nytenking og revolusjonerende på alle plan. Hvis ikke, så står man bare stille og kommer inget vart.

Jeg jobbet forholdsvis tett med styret i Arsenal under en 2 års periode mellom 2001-03.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
27Sapara
Proff


Joined: 06 Nov 2017
Posts: 413

PostPosted: 06.11.2021 11:39    Post subject: Reply with quote

Hvordan går det med Arsenal da? Og hvem sin feil er dette?
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2021 11:42    Post subject: Reply with quote

Ser ihvertfall bedre ut nå enn når de ansatte Mourinho og de dær. Så bra at Ferguson fikk satt inn solkongen tror jeg i denne perioden. Arsenal skulle kanskje ha rådført seg med Wenger så hadde de sikket vært bedre enn hva de har vært de siste 7 årene.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 06.11.2021 12:01    Post subject: Reply with quote

Rosenborgs problem er i grunnen det samme som alle andre sliter med. Det er vanskelig å konkretisere, men det er ei salig røre med ingredienser som manglende kompetanse, dårlig styring, manglende langsiktig plan, og dårlig oversikt. Selv om Glimt ser ut til å gjøre det neste rett nå, skal vi ikke glemme at de inntil nylig var et heislag, ofte med kniven på strupen økonomisk.

Glimt har sin Knutsen slik Godset hadde Deila, Sarpsborg hadde Bakke, Brann hadde Mjelde(!) og Stabæk hadde Jönsson. Og vi hadde for så vidt Ingebrigtsen. Ved alle tilfeller er vi blitt beordret til å se til disse klubbene, da de angivelig er et stilstudium i hvordan en klubb skal drives, da alle i sitt tverrsnitt av fotballhistorien var mønsterbruk. Det er for tidlig å si med Glimt ennå, men alle andre har dundra i bakken som en skinnfell. Vi kan i tillegg slenge på eksempelvis Start og Fredrikstad også. Genialt helt til det gik tilbake til gammel standard.

Eggen var sånn sett unntaket, da han leverte, engasjerte og gjenskape over lang tid. Det har hverken vi eller noen andre klart i etterkant. Eggen er på ingen måte problemet; han ga oss et utgangspunkt ingen andre har hatt, problemet er at vi ikke er det spor bedre enn "alle andre" til å sikre kontinuitet. I større kontekst er problemet at norsk toppfotball er belemret med elendig ledelse i de fleste ledd.
_________________
Influencerâ„¢


Last edited by Zorac on 06.11.2021 12:08; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 06.11.2021 12:05    Post subject: Reply with quote

Arsenal er i forholdsvis god stand vil jeg tørre påstå, og «The Gunners» ser ut til å være en langt mer velfungerende klubb i 2021 enn hva Man United er.

Men når jeg jobbet med dem (2001-03), så var Arsenal et av de beste klubblagene i Europa. Og den profesjonaliteten, kompetansenivået så man så fra styret i Arsenal under den tiden var virkelig en «eye opener». Nå påstår jeg ikke at Rosenborg eller noen annen norsk/nordisk klubb skal vise samme fremgangsmåte eller ha like stor kompetanse i styret som det en klubb av AFCs størrelse har, men man kan likevel hente inspirasjon utenfor «boksen».

Men uansett, så mener jeg at RBK kommer ikke til og utvikle seg i positiv retning så lenge de lever på nostalgien fra 90/00-tallet, og forholder seg til hva NAE mener om saker og ting.

Epoken med Eggen er historie, og det som funket for 20-30 år siden er ikke lenger relevant i dag.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 06.11.2021 12:53    Post subject: Reply with quote

"NÃ¥r jeg jobbet med dem"

Les: kjørte budbil til stadion tre ganger i perioden.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 06.11.2021 13:08    Post subject: Reply with quote

Trenger nok ikke og søke jobb som budbilsjÃ¥før hvis man har en bachelor i markedsføringsledelse 😀

Last edited by Joestlaachmkr on 06.11.2021 13:10; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 06.11.2021 13:10    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:

Epoken med Eggen er historie, og det som funket for 20-30 år siden er ikke lenger relevant i dag.


Du kan jo høre med bodøglimt om de mener det samme. Eggen og mange andre vet jo at fotballen har utviklet seg. Opta statistics som ofte har representanter i studio hos skype sports og beinsport mener ut fra statistikken at fotballen var på topp rundt 2010 da spania vant fotall vm. Ingen hadde høyere tempo, mest løp og mer presise pasninger enn semifinalistene. Husker faktisk ikke om det var kvarfinalene eller semifinalene - det kan sikkert noen finne ut av. Opta påstår at største endringen i fotballens histore var mellom vm i 1994 og 1998. Det var også da kosthold, drikking, røyking og toppidretten begynte for alvor å komme inn i fotballen. Ser mye av rosenborgfotballen på slutten av 90- og starten 00-tallet i mange storklubber i dag. Det var tre slike lag i cl på 90 tallet. Dynamo Kiev, Dortmund og Rosenborg - tør jeg påstå som spilte ekstremt direkte og med høyt press.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 06.11.2021 13:23    Post subject: Reply with quote

Og hente inspirasjon og/eller ideer fra en tidligere stor trener eller en klubb er en ting, men synes du at Glimt drives i dag på samme måte som RBK gjør? Utenfra, så ser det ut som at Glimt drives på en helt annen og en mer moderne måte enn hva RBK gjøres.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3457
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2021 13:34    Post subject: Reply with quote

Nå må vi stoppe opp litt her. Vi kan ikke sammenligne premier League topp 4 klubber med Eliteserie lag.
Like lite som vi kan sammenligne en Joker butikk med Eguinor
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2516

PostPosted: 06.11.2021 13:46    Post subject: Reply with quote

Ut fra dagens versjon så er jeg helt enig i det. Jeg kan faktisk ikke komme på mange nok ukvemsord som beskriver måten rosenborg har vært drevet på siste årene.
Ut fra storhetstiden så tør jeg påstå at vi ikke gjør det. Forskjellen er at rbk var dårligere til å hente opp talenter i storhetstiden enn vi periodvis har vært dem siste 10 årene. siste 10-15 årene har vi kjøpt enormt mange halvgode spillere for å ha stallfyll og ikke kjøpt etter behov og roller. Vesentlig forskjell. Vi hadde noen poteter på slutten av 90-tallet, men aller fleste kjøp var dyre spillere og ment for bestemte roller. Vingene var alt mellom himmel og jord, men sentral midtbane, forsvar og midtspiss hentet vi klasse gang på gang, supplert med kanskje ett eller to talenter i løpet av en sesong (var faktisk enda sjeldnere de kom fra vårt akademi, men fra 2. og 1. divisjonsklubber i trøndelagskretsen). Omtrent eneste bomkjøpe må vel være Sibaya som ble kjøpt slutten av eggen-perioden og første året til Åge, men fikk heller aldri sjansen da jeg mener det var Ørjan Berg som på en måte tok plassen hans og skulle skulle være skammelsruds etterfølger. Det kaller jeg luksusproblem. Orjan Berg som sannynligvis kunne spilt på hvilket som helst europeisktopplag i akkurat den perioden og Sibaya som var sør-afrikas beste spiller og blant de beste spillerne under afrikamesterskapet hvor vi konkurrerte med flere klubber fra bl.a. premier league. Utrolig tidsepoke!!

Jeg mener at vi må drive akadmiet mye bedre, og være mer bevisste på hva vi kjøper og henter. Kjøp dyrt og selg dyrere. Vi bør helt klart være en selgende klubb som deltar i europa og kjemper om seriegull hvert år.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17348
Location: Stavanger

PostPosted: 06.11.2021 14:30    Post subject: Reply with quote

Morsomt å høre at noen mener at Arsenal er drevet bedre enn Manchester United for det er langt i fra sant. United har gjort utrolig mye rart de siste årene, men de har levert betraktelig bedre enn Arsenal både på og utenfor banen.

Så er poenget hvordan en har forvaltet arven etter Eggen, Ferguson, Wenger og det som er helt tydelig for alle 3 er at alle tre har ikke etterfølgerne i særlig stor stor grad klart å utnytte et godt utgangspunkt til å bygge ny sportslig suksess.

Samtidig så er for eksempel både Ajax og Bayern München stjerne eksempler på klubber som driver svært godt og leverer godt sportslig med eks spillere sentralt plassert i sportslig ledelse med store skygger å jobbe seg ut i fra.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 08.11.2021 08:39    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Morsomt å høre at noen mener at Arsenal er drevet bedre enn Manchester United for det er langt i fra sant. United har gjort utrolig mye rart de siste årene, men de har levert betraktelig bedre enn Arsenal både på og utenfor banen.

Så er poenget hvordan en har forvaltet arven etter Eggen, Ferguson, Wenger og det som er helt tydelig for alle 3 er at alle tre har ikke etterfølgerne i særlig stor stor grad klart å utnytte et godt utgangspunkt til å bygge ny sportslig suksess.

Samtidig så er for eksempel både Ajax og Bayern München stjerne eksempler på klubber som driver svært godt og leverer godt sportslig med eks spillere sentralt plassert i sportslig ledelse med store skygger å jobbe seg ut i fra.

Arsenal er definitivt en langt mer velfungerende klubb enn hva Man United er per dags dato. Man kan ikke bare se på resultatene, måten en klubb drives på fra styret/sportslig ledelse til trenerteamet er det aller viktigste. At Man United knep 2:e plassen i ligaen i fjor, hadde en del med tilfeldigheter å gjøre. Tror du at MU hadde kommet på andreplass dersom Liverpool ikke hadde vært plaget med skader på nøkkelspillere, om Chelsea hadde hatt Tuchel som manager fra sesongstart? Eller hvis ikke både The Gunners og Spurs hadde hatt en «B-sesong» ?
Av de klassiske «topp 6» klubbene i PL, så er Arsenal klubben som har minst gjeld, mens Chelsea og United er de to med størst gjeld. Man United er den klubben som sammenlagt har brukt mest penger på spillerkjøp i hele Europa siden 2010. Og av engelske klubber, så har kun City brukt mer penger på overganger siden 2014 enn hva United har, hvor mange titler og trofeer er det som United har vunnet de siste åra? MUs spillerlogistikk er det virkelig noe pussig med: F.eks så lot de Pogba gå gratis til Juve i 2014, for og siden kjøpe han tilbake 2 år senere for €105m, United har blånektet og selge Pogba til Madrid for store summer under de siste 1-2 årene, og nå tyder det meste på at Pogba kommer til og forlate United gratis (igjen) til sommeren. Jeg klarer ihvertfall kke og se noe fornuft i denne galskapen. Old Trafford er veldig utslitt, og hele anlegget ser «gammeldags» ut, som virkelig trenger en moderne oppgradering. Men, MU har dog ingen planer om å gi deres hjemmearena et ansiktsløft.

Arsenal har en veldig fornuftig forretningsmodell hva gjelder økonomi, og klubben har gått med overskudd hvert år siden 2013 (Foruten 2020, naturligvis). AFC benytter seg også av en spillerlogistikk som er vesentlig billigere og ikke minst mer fornuftig enn hva som er tilfellet i MU. Man ser på det sportslige at Arsenal tenker mer langsiktig enn hva United gjør. Arsenal satser på unge spillere som enda ikke er helt etablerte i verdenstoppen, mens United satser hovedsakelig på dyre veletablerte stjerner. Og sett til de sportslige, så ser det ut som Arsenal er på rett vei, mens det føles motsatt med United. Arsenal er nå ubeseiret i 9 kamper på rad, og ligger nå «bare» 6p bak serielederen (Chelsea). Så jo, jeg vil nok påstå at Arsenal ligger langt foran Man United i utviklingen og hvordan en klubb bør drives.

At klubber ansetter tidligere spillere osv i roller som f.eks sportsdirektør e.l. er jo ikke uvanlig, men jeg tror nok at de fleste klubber stiller andre krav enn at «han kjenner klubben» i ansettelsesprosessen enn hva styret i RBK har gjort/gjør. Og de eneste klubbene (som jeg kjenner til) som lar en av deres tidligere trener ha så mye og si i henhold til sportslige avgjørelser, er Rosenborg og Man United. Opplever klubbene stor suksess med dette?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6526
Location: Heaven

PostPosted: 08.11.2021 14:01    Post subject: Reply with quote

Bayern er den klubben som jeg synes er best drevet utenom ajax.De vil spille angrepsfotball og de er bestandig et sinnsykt godt kollektiv uten problemer med stjerner som lager dårlig stemning.
Sponsorene deres skal være lokale,eller tyske,de har en sunn økonomi.

De har eget system for og hente spillere,de vet at få spillere styrker laget deres,men noen ganger henter de for og utvide stallen.

Jeg liker best stilen til heynckes/flick..de var mer direkte enn de er nå og under guardiola,men det er smak og behag.
De har en sinnsyk vinnerkultur/mentalitet i klubben også.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 08.11.2021 14:11    Post subject: Reply with quote

Drit i å diskuter Engelsk fotball i NAE-tråden da. Det finnes tråder i andre forum for å diskutere sånne tulleligaer.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3761
Location: Bergen

PostPosted: 08.11.2021 14:17    Post subject: Reply with quote

Holdt på å skrive det sjøl. Det får være måte på fokus på uinteressante ting.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13676
Location: Namsos

PostPosted: 04.12.2021 21:48    Post subject: Reply with quote

https://www.youtube.com/w...Mgp_r7dYoI

"25 år siden mirakelet i Milano - Nils Arne Eggen spesial"
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 04.12.2021 23:23    Post subject: Reply with quote

Sprøtt å tenke på at det er 25 år siden - i 1996 var 25 år siden '71 med the Double.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 10.12.2021 20:29    Post subject: Reply with quote

Bob Paisley var svært aktiv i Liverpool både på treningsfeltet og hva som ledelsen skulle foreta seg ellers, selv om han ikke hadde offisiell rolle i LFC på den tiden. Dette varte i en 2-3 år før ledelsen i Liverpool tok grep, og forbdjød Paisley fra og besøke treningsfeltet, og hva som skulle skje i det sportslige. Liverpool ba Paisley om og holde seg langt unna Liverpool, annet enn og besøke stadion under kamp. Paisley ønsket nemlig at Liverpool skulle videreutvikles på «hans» måte. Men ledelsen i LFC sa niet.

Dette var på starten av 80-tallet.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 248, 249, 250 ... 258, 259, 260  Next
Page 249 of 260

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb